onsdag 5. mars 2008

VK start på Ringvassøya



Det var med litt blandede følelser vi dro til Ringvassøya til årets første VK start for Gorn. Etter to trenings turer på Senja helga før med glasskare, var han sår på både legger og poter. Vi fikk tildelt et nydelig terreng som var godt besatt med fugl. I første slipp for dagen hadde dem opp fugl tre ganger uten å få uttelling. Andre slipp som Sarri til Torfinn Hammari hadde fikset hun to fugl arbeid med reis. Gorn hadde nest siste slipp i første runde mot IS Klara til Edgard Henriksen. Begge hundene jobbet godt men uten fugl. Likevel syns jeg personlig søkskvalitetene hans var langt under pari. Når jeg skulle ha siste slipp lå jeg an til 6 plassen hvis Gorn gikk ren gjennom slippet-men som sagt kan man ikke basere seg på hunder som ikke skal finne fugl. Mot Karimor som alltid er lur fant hun sin fugl og tok seg til finalen og Gorn var ute. Jeg kunne bare konstatere at uten søk av klasse blir ikke terrenget dekket på en skikklig måte og da blir det heller ikke fugl.

Det var desto hyggeligere at Vakkerdalens Stærk til Lugge som er sønn av Nico fikk i sin første VK start(14 dg etter 1AK) et flott fugl arbeid i sitt parti og en velfjortjent 1VK m/CK.


Når vi så da ikke hadde kommet oss til finalen brukte jeg søndagen til mitt første elev arbeid. Fikk gå i et UK parti med 12 hunder som settedommer i lag med Kåre Nergård. Dette var svært lærerikt, og kunne konstatere at reglene om at man ikke kan ta elevarbeid samtidig som settedommer er det mest vanvittige jeg har vært med på. Som settedommer får man være med på alt som skjer om man er langt mer skjerpet enn som vanlig elev. Vi fikk med oss 2x2UK fra fjellet men hele seks hunder til hadde fugl arbeid, men enten tjuvreiste de fugl før fører kom til eller de ikke klarte å roes. Alle hunder hadde denne dagen sine sjanser.

Nå kommer jeg til å la Gorn ligge fram til helgen for å lege sine sår, og så har jeg gardert meg med potesokker og en spesiell bandasje som kan brukes på legger selv under søk. Nå er NM vinter vårt neste mål. Når vi ikke opp der kommer jeg til å legge Gorn i ro fram til høsten og heller ta fram Nico og jakte på 1AK. Mariann stilte han begge dager på Ringvassøya men de lyktes desverre ikke denne gangen. Hun skal stille han i Alta, og om det blir i AK eller VK får tiden vise.

Ingen kommentarer: