onsdag 11. november 2009

November jakt og trening

Ikke før hadde jeg funnet Sophia så bar det til UNN med meg hvor jeg tilbrakte 14 dager. Nå er jeg vel hjemme og da var det tid for hunder som hadde ligget brakk i denne perioden. Vi har nå hatt flere trenings og jaktturer. Denne mandagen ble jeg invitert på jakt i lag med Stian Henriksen i hans hjem trakter. Han tok med seg Pointer Aiko mens jeg som vanlig dro med meg alle mine tre-er dårlig på etterlate noen hjemme når de ser på meg med bedende øyne. Vi slapp først Gorn og Aiko i lag, og begge hundene jobbet glimrende uten noen fugler. Så var det Nico og Aiko sin tur. Nico jobbet god og holdt god kontakt, men plutselig var han borte. Etter hvert var det bare å lete. Plutselig ser jeg Gorn som går fot ta stand ved siden av meg. Sammen går vi fram og opp kommer 6 ryper som trykker flott. Dermed skjer noe som ikke ofte skjer. To ryper faller på ett skudd. Håpet i det lengste at Nico stod i området men han dukker opp bak oss etter ti min. Sophia får sitt første sipp alene og går brukbart men ikke så stort. Etter hvert har jeg lyst å slippe henne med Aiko. Hun har tidligere kun prøvd seg med "hus" hundene og det har blitt mest tull. Regner med hun vil henge seg på Aiko men verdt å prøve. Hun tar seg en tur innom han men så er det slutt. Resten av tiden jobber hun helt selvstendig. Jakter greit og tidvis meget gode slag. Hun har over en times slipp med makker og her hele tiden helt selvstendig. Gjett om far var fornøyd. Blir ingen flere situasjoner denne dagen. Men en fin tur hadde vi og god uttelling på den ene muligheten.

I dag onsdag var det klart for storfugl jakt sammen med broderen. Dårlige forhold med litt snø på bakken som gjorde at det hørtes ut som å gå i en potetgull pose. Etter hvert letter en stor tiur men desverre utenfor skudd hold for noen av. På slutten av dagen tar Sophia en stand. Avanserer fram, men desverre letter storingen utenfor skuddhold. Men jenta fikk likevel vist at hun takler tiuren og gjorde akkurat som hun skulle. Ikke bli stående med lua i hånden, men raskt prøve å spikre fuglen. Til helgen tar jeg guttene med meg til Dividalen hvor vi skal prøve oss på både rypa og muligens tiuren også. Hvis jeg klarer blir det bare med Sophia. Har jo prøvd det før, men er jo helt til de andre to kikker på meg.

Ingen kommentarer: