onsdag 26. januar 2011

Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær

Hadde tatt en feriedag i dag før å jakte eller trene hund. Når jeg så ut i været i morgen tenkte jeg at man kunne valgt en dårlig dag. Men bortkastet å sitte hjemme når man først har tatt seg fri. Turen gikk ut til Senja sammen med Jan Hind og hans Breton Sahra. Vi staret som planlagt i Svanelvdalen, men etter et times grynning for hunder og folk var det bare å gi opp. Det eneste plassen var brukende til var 100 m butterfly. Så med nytt mot kjørte vi opp i Kaperdalen der føret bruker å være litt lettere. Dette stemte også selv om det her også var skikkelig jobbe føre med mye og pakket snø. Men så lenge hundene ønsker å gjøre jobben så er det ingenting som er bedre. Gorn viste i dag et virkelig klasse søk der han dro avgårde som en snø plog. På slikt føre er han i sitt ess, og gir seg ikke. Etter å reviert flott foran oss var han plutselig borte selv om det ikke skulle være mulig å stikke seg bort. Vi oppdager Sahra i stand, og jeg løper framover med en mistanke. Joda det viser seg at Gorn står foran og hun sekunderer. Gorn går svært så villig på men desverre uten resultat. Noen ryper hadde ikke Gorn sjans på i sine slipp. Sophia jobbet også godt sjøl føret var tungt og det til tider snødde og blåste liten kuling. Likevel hadde jeg ønsket litt større format, og så har hun i disse dager en tendens til å stoppe opp og kikke på meg for nærmere ordrer. Da er det bare å kikke en annen vei og late som ingenting, og da er hun i gang igjen. I slipp sammen med Sahra slår hun seg ned mot vannkanten og fester en flott stand. Når jeg kommer opp til henne reiser hun villig i flere etapper, og jeg kan etter hvert se hodene på to ryper som ligger i dokk. Sophia er ikke mer enn 2-3 meter unna dem før de tar til vingene. Hun er rolig i oppflukt og skudd. Etter utredning legger jeg som vanlig ut apporten som hun utfører helt korrekt. Nå er jeg ihvertfall sikker på at apport delen sitter hvis vi skulle komme til å trenge den på en prøve.

På retur skiller jeg og Jan lag og går i forskjellige høyder. Ingen flere ryper er å se for min del. Ved annkomst til bilen kan Jan fortelle at Sahra har hatt et komplett fugl arbeid. En flott dag tross alt, hvor mine får anledning til å trene med konkurranse fra andre hunder. Noe som er verdifullt foran prøve sesongen. Nå håper vi bare på litt skikkelig mild vær så snøen kan trykke seg sammen.

Ingen kommentarer: