søndag 23. januar 2011

Jakt og treningstur på Senja

I dag ble det sen avgang da lørdagskvelden ble brukt til lutefisk fest. Turen gikk til Kaperdalen på Senja, da jeg hadde hagla med og tenkte å jakte litt. Føret og været var av den varierte sorten. Fra oppholdsvær til tette snø byger, og godt føre til nærmest svømme føre. Men begge hundene jobbet godt, og nå har Sophia kun fokus på jakt så begge hundene kunne slippes samtidig, for å gi dem konkurranse. Første del av dagen gikk uten at jeg så noen ryper og heller ingen spor etter dem. Flyttet meg lengre ned i dalen der det har vært mindre vind men desto tyngre føre. Etter hvert tar Sophia det rette valget og skjener til høyre mens Gorn slår fram i terrenget. Hun fester en flott stand, og det er bare å klatre opp mot henne. Hagla gjøres klar. Når jeg er ca. femten meter unna ser jeg ei rype på bakken to meter foran Sophia. Lengre vil ikke rypene vente før de tar til vingene. Sender et skudd etter uten at noe rype går i bakken, men Sophia er rolig i oppflukt og skudd. Hun får utrede og så legger jeg ut apport rype som jeg alltid nå på vinteren har med. Apporten går helt smertefritt. Har funnet ut at det å legge inn et moment etter fuglene er gått på vingene er svært effektivt i forhold til ro i oppflukt. Når jeg er ferdig med fugl arbeidet er Gorn borte. Jeg finner han par hundre meter lengre opp i en stand. Han går villig på men det er desverre tomt. Like før bilen blir begge hundene borte i samme område og ut kommer ei rype uten at jeg ser hva som skjer. Når jeg kommer fram befinner begge hundene seg i ro der rypa hadde sitt leie. Mer ryper ser vi ikke, men en fin gjennomkjøring for både hunder og eier. Skal prøve meg på nytt senere i denne uka.

Ingen kommentarer: