mandag 19. januar 2009

Trening i lag med gode venner





Lørdag den 17. januar tok jeg turen til Tromsø for å endelig få trening i lag med andre. Det var Ole Ingebrigtsen med UK hunden sin Point, Per ”Lugge” Kanestrøm med VK hunden Stærk, Geir B. Larsen med VK hunden Mafia og ikke minst Jan Arild Kingswick med hans eminente VK hund Nix. Jeg hadde selv med meg Gorn som nå skal formes mot første VK starten sin i vinter som blir medio mars. Hadde også med Sophia, men gikk for det meste i bånd. Men fikk viktig sosial trening. Vi fikk en glimrende dag hvor jeg for min del fikk trent på alle de momenter jeg hadde behov for. Det ble både stander, støkk og makkers stander. Fikk spesielt ett fugl arbeid på Gorn som ble prima. Flott stand som justeres når jeg nærmer meg. Reiser kjapt og presist og er rolig i oppflukt og skudd på tross av provokasjon fra makker. Ole legger ut apport rype som apporteres korrekt. Så får meg senere en liten overraskelse. Gorn tar en stand og jeg ber han reise på avstand(alltid trygg på han i fugl) han reiser igjen djervt og setter seg på fløyta, men så skjer det som ikke skal skje. I det jeg lar skuddet gå tar Gorn løs-selv om rypa er kommet seg godt av gårde. Å ikke snakk om han vil stoppe selv om han klatrer rett opp lia. Etter 70-80 meter setter han seg. Men dessverre alt for sein, og dermed får han ta konsekvensene av det.

Alt i alt en meget innholdsrik dag med svært så godt selskap. Vi laget det hele som en VK konkurranse hvor jeg fikk lov å dømme det hele. Hva resultatet ble blir en helt annen historie. Håper vi kan få dette til flere ganger før alvoret starter. Kan si at alle hunder fikk sine fugl arbeid og sjanser. Og man fikk erfare at konkurranse er konkurranse. Her er det bare å trene.

Ingen kommentarer: