tirsdag 6. november 2007

Jakt helga 2-4 november

Fredag 2 november dro jeg og broderen på skogsfugljakt på innlandet. Dette var første gang Gorn fikk prøve seg på skog. Det var desverre ingen storinger å se denne dagen, kun tre tom stander. Men både jeg og broderen var enig i at Gorn taklet skog på en utmerket måte. Kontakten og intensiteten var topp hele tiden.
Søndag tok jeg og Gorn turen opp til Istinden. Føret var helt optimalt med 5-6 cm nysnø. Gorn startet i et forrykende søk, og jeg vil påstå at søksmessig var det beste jeg har sett så langt i år. Etter ti min forsvant Gorn bak en kant, og par min senere kom 5-6 hvite ryper flygende fra området men utenfor skuddhold. 15 sekunder etterpå kom Gorn fram fra området et stykke ovenfor men stoppet umiddelbart på fløyta. Hva som skjedde bak der kan bare spekuleres i med jeg har mine mistanker. Spørs om ikke gutten prøvde å ordne opp selv når far ikke var tilstede. :-) Noe senere fikk Gorn en skikkelig kaste stand ute på et åpent område. Når jeg nærmer meg blir han svært ivrig i å reise og reiser 15m presist på rype. Setter seg momentant men blir i veien i forhold til å skyte. Her kunne jeg selvsagt jaktmessig ønsket meg en litt roligere reis. Men får trøste meg med at her er ikke noen nøling noe som kan komme godt med når prøve sesongen starter. Etter hvert moderer Gorn seg dramatisk og jeg må bare konstatere at kondisen for tiden er ikke bedre enn at han etter par timer tar kvelden. Men sånn er det når treningsgrunnlaget er lite og vekta til Gorn over det den burde være. Så vi får passe på å trene hardt når nyttåret kommer.

Ingen kommentarer: