mandag 14. januar 2008

Jakt på Senja søndag 13 Januar






Søndag var det klart for jakt på Senja. Dette var første tur til Senja etter at snøen kom. Vi valgte denne gangen Svanelvdalen siden dette er et terreng som er svært så lett gått. Var litt redd for at mye trening den siste tiden der hadde skremt rypene. Med oss denne gangen hadde jeg Nico og Gorn samt Johnny Andreassen med med IS Zenta som er hans(og Kona Merethe) sin første jakthund. Så langt er det Merethe som har tatt seg av dressurtrening av Zenta som snart er 8md. Senja viste seg denne dagen fra sin aller beste side i forhold til vær og føre. Til å starte dagen slapp vi Nico og Zenta. Hun prøvde de første meterene å følge Nico men å følge denne Ferrarien er ikke noen oppgave for en hund på 8md. Nico gikk rett og slett glimrende i sitt første slipp. Zenta var nok ikke helt klar over hvorfor man skulle løpe rundt omkring. Etter kort tid ble hun også svært plaget av ising på potene som skulle plage henne resten av dagen. Her kunne jeg konstatere at korthårete hunder slipper både det og klabbing i pels. Gorn fikk så sjansen og jeg var spent på om han skulle fortsette der han slapp sist med å bli mye borte. Men her i det oversiktelige terrenget gikk han bare helt glimrende. Stort men fortsatt med bra kontakt. I disse to første slippene hadde vi ikke fugl og veldig lite spor. Så fikk Nico sjansen igjen. Fortsetter et helt eminent søksopplegg med veldig god kontakt. Er bare å senke skuldrene når han er i farta. Etter en stund letter ei fjellrype mellom meg og Nico som har det svært så travelt. Får ikke sjans å skyte. Nico jobber seg lengre og lengre opp i fjellet. Etter et stykke stopper han for å se om jeg er med. Når jeg vinker han videre går han rett i stand. 150 meter unna han kan jeg se 5-6 fjellryper som spankulerer foran han på en rabb. Men vi skal ikke lykkes nå heller. Lenge før jeg er på skuddhold letter rypene men Nico lar seg roe greit. På tur ned mot skog grensen støkker vi jegere to ganger noen små flokker med fjellryper. Vi tar inn hundene og prøver å finne dem igjen. Det resulterer at vi finner igjen den ene lille flokken og får hver vår fjellrype. Når vi så kommer ned til skoggrensen lar jeg Gorn få slippe resten av dagen fram til bilen. Han går nå bare helt enormt med flott kontakt. Etter en stund går han i stand men løser raskt ut og utreder. Her var fugelen fløyet. Etter hvert letter 5-6 skogryper lenge før Gorn kommer på hold. Vi mener de setter seg lengre opp og går en omvei for å la de roe seg og slik at Gorn kan komme rett på vinden. Gorn går inn i området men før han har mulighet å være rypene tar de til vingene. Skal ikke bli lett i dag. Etter en liten stund ser vi Gorn hive seg i stand samtidig som en stegg tar til vingene. Var som h....... Resten av turen går Gorn som en symaskin og tar enormt med terreng med seg. Akkurat slik jeg ønsker det. Men føler likevel vi har lyktes lite i fugl i det siste. Må bare fortsette å finne terreng med fugl slik at også dette kan falle på plass.

Ingen kommentarer: