tirsdag 9. september 2008

Guiding i Sverige






Torsdag 4.september tok jeg atter en gang turen til Sverige for å guide for Helene og Fred Hartvigsen. I år var også Ingeborg Nygård med. Det hele starter med en vakker helikopter tur ut i det fantastiske svenske fjell. Etter at vi har etablert leiren kom helikopter med de syv gjestene som i år var med for 7.gang.




Allerede samme kveld tok vi oss et par timer ute i marka for å sjekke om rypebestanden var så dårlig som vi hadde trodd. Kan si at alle dystre spådommer stemte. Likevel kom jeg ned med min jeger som hadde felt to ryper etter to flotte fugl arbeid av Nico. Fredag var første hele dag ute i fjellet. Kan bare si at dagen ble lang og jeg observerte kun noen få ryper. Det samme gjaldt de andre jegere og guider. Så vi fokuserte etter hvert heller på det flotte terrenget, nydelig vær og en fantastisk mat. Ikke alle kan få oppleve tre retters middag hver dag langt ute i ødemarka.


Lørdag valgte et par av oss guider et nytt terreng som vi tidligere bare hadde sett over på og drømt oss bort i. Forventningene om flott terreng infridde i aller høyeste grad. Ikke så mye fugl denne dagen heller, men litt bedre enn de to foregående dagene. Har i hvertfall funnet ut at hit skal jeg å jakte om to til tre år når rypene er tilbake.

Søndag startet nedpakking og klokka ni landet det første helikopter for å hente utstyr og folk. Etter fire løft kunne jeg og Ingeborg sette oss i helikopteret og vinke farvel til vårt drømme terreng. Vil til slutt bare takke Helene, Fred og alle flotte jegere fra Stockholm for noen fantastiske dager i fjellet.



Ingen kommentarer: