tirsdag 14. oktober 2008

Lavland i Enköping

Torsdag 9 oktober startet turen fra Bardufoss til Kiruna med fly videre til Arlanda i Stockholm og så til Enköping. Med på turen var Fruen og hundene Aragorn og sønnen Boromir. Fra Harstad kom Geir Thorsen og Fauna som er søster til Boromir.
I fjor som i år var vertskapet Jenny og Jan Erik Bodell. Formålet med turen i år var først og fremst trening av unghundene men litt jakt med de eldste skulle vi også få til.

Fredag morgen dro vi til Långtora hvor Amir Zand har fantastiske marker som er godt besatt med spreke fasaner. Unghundene fra Nord fikk først prøve seg. De viste begge et ungdommelig søk men Boromir viste at han hadde vært ute og løpt før. Men ingen
fugl på dem til å begynne med. Gorn fikk vist oss noen fine fugl arbeid hvor vi i starten valgte å ikke felle noe. Etter hvert fikk jeg mange flotte situasjoner på Gorn og felte et par fasaner (kun hannen er lov å skyte her) for han. Slapp så Boromir i det håp om at han nå hadde fått så mye fugl under kontroll at han ville kunne selvstendig finne dem og ta stand. Det som så skjedde kan sette grå hår på de fleste. Fugl fant han så det holdt men kun med det resultat at han trimmet et ukjent antall fasaner. Etter ti minutter fikk jeg fanget han og bestemte meg for at nok var nok for i dag.
Vi endret litt taktikk og på ettermiddagen fikk vi Jan Erik til å legge ut vaktler hjemme på gården slik at vi kunne føre hundene i lang line på fuglen. Dette førte til stander for både Boromir og Fauna og vi kunne kontrollert roe dem i oppflukt etter reis.

Lørdag var det duket for valpetreff for kullet etter Gorn og Vilda. 6 av 8 valper møtte opp i tillegg til mor og far. Det var tydelig at de 4 ”valpene” hadde kommet et godt stykke lengre enn oss i forhold til fugl. Vi fikk se et godt unghundsøk av de fleste og fugl arbeid av god klasse. Fauna hadde også våknet søksmessig og ved hjelp av langline fikk Geir også et par fuglarbeid på henne. Boromir startet overmåtelig frisk ut og i et par tilfeller var han som en prikk i horisonten. Ingen tvil om at villdyret i han var våknet. I løpet av dagen fikk jeg 4 fugl arbeid på han og ingen misbrukte sjanser. Ved hjelp av langline fikk jeg også kontroll i oppflukt. Etter lunsj denne dagen fikk mor og far også være med. Vilda hadde jeg til gode å se i marka. Det jeg fikk se imponerte meg virkelig, her var fart og stil på topp, en reviering jeg ikke har sett før. Flere fugl arbeid fikk vi også. Far Gorn hadde også denne dagen flere fugl arbeid og jeg felte noen rapphøns for han.

Søndag delte vi oss opp og jeg gikk med mine hunder med May som handler, Jenny med sine to unghunder. Bormir viste igjen at han kan finne fugl. To ganger støkket han ved at han gikk feil i vinden. Men fikk også tre klokkerene fuglarbeid på han. Denne dagen hadde jeg ikke med lang line men fikk likevel komme opp til han i stand og la båndet rundt han før vi reiste fuglene. At han skulle vise slik beherskelse etter fredagens galskap hadde jeg aldri trodd. Også kullsøsteren ”Molly” til Jenny hadde flere fugl arbeid. Gorn kunne også denne dagen vise flere flott fugl arbeid og et par rapphøns måtte bøte med livet selv om jeg i en situasjon klarte å bomme i det han reiste perfekt et helt kull for meg.

Når vi oppsummerer helgen så kunne jeg for Boromir sin del gjøre opp et regnskap som sier at han nå begynner å bli jakt hund. Lørdag og søndag hadde han 7 fugl arbeid og to støkk. Slett ikke dårlig for en hund som for første gang har hatt stand. Gorn hadde et ukjent antall fugl arbeid og faktisk ingen støkk på disse dagene. Hvis han bare kunne klare å overføre også dette til jaktprøvene og holde fokus kan det bli bra. Fauna til Geir fikk sine første opplevelser med fugl denne helgen. Hun fikk flere fuglarbeid under kontroll men er fortsatt svært het. Men er uten tvil en hund det bor vanvittig mye i. Hvis Geir jobber godt med henne så kommer hennes kapasitet til å gjøre henne giftig. Tror at også Geir lærte veldig mye av Jan Erik og Jenny som har svært mye kunnskap om dressur.

Hvis noen skulle ønske seg en slik helg som er svært nyttig både for erfarne men ikke minst uerfarne hunder så ta kontakt så skal jeg formidle dette videre. Prisen for en slik helg med kost og losji og ikke minst mye fugl er ikke større en mange her nord spanderer på en helg med noen duer. Kan garantere at det dere får oppleve her på en langt større måte kan overføres til fjellet kontra noen skarve duer. Det forunder meg faktisk at jaktprøve folk velger å trene sine hunder på duer mot betaling i stede for å gjøre noe slikt. Det er tross alt noe som heter lavlandsprøver og jakt på lavland, men så vidt jeg vet ikke noe som heter jaktprøve på duer eller jakt på duer med stående fugl hund.

Vil til slutt takke familien Bodell for atter en gang en fantastisk helg.

Ingen kommentarer: