torsdag 3. april 2008

NM Andenes


I år dro vi til NM Andenes med litt blandede følelser. Følte at Gorn ikke va helt der han skulle være. I kvalifiseringen fikk vi utdelte et nydelig terreng men viste seg at føret var av verste sort. Sinnsyk glass skare med ca. 20-30 cm ny snø under. I første slipp ble Gorn slått i fugl og dermed ble vi liggende langt ned i grøten. I sitt andre slipp var både Gorn og makker svært preget av føre og de beveget seg så vidt fram i terrenget. Etter min mening burde dommerene avsluttet dem raskt men de gjorde ikke så. På en dag med 8 hunder med fugl arbeid og totalt 18 fugl arbeid var årets NM over for vår del. På grunn av såre føtter valgte jeg å ikke starte Gorn i Exit Cup.

Dermed tok jeg fram Nico lørdagen i AK. Nico gikk veldig godt hele dagen. I siste slipp like før vi kom til bilene oppdaget jeg Nico i stand i en li ovenfor oss. Men før dommeren fikk observert Nico gikk en orrhane presist foran han. Han jobbet seg tredve meter meter videre opp og tar en ny stand. Jeg og dommeren måtte ta av oss skiene for å klare å komme oss opp til han. Siden han er forsiktig i reisen tok jeg det tullate valget å gå helt opp til han for å gi reis. Akkurat i det jeg åpner kjeften for å gi reis letter en orrhane presist bare to-tre meter foran han. Nico er rolig i oppflukt og skudd. Dermed fikk vi i dag en 2AK. Hele veien hjem brukte jeg tiden til å irritere meg over at jeg ikke prøvde å gi reis litt før, da hadde 1 premien vært i boks.

Vil samtidig få gratulere Ole Ingebrigtsen og Mariann med NM vinner Pellarskogens Rossi. Sterkt gjort.

Ingen kommentarer: