tirsdag 31. mars 2009

VK Premie på Gorn

I helga bar det til Vannøya for deres 3-dagers VK med Cacit. Fredag fikk vi et flott terreng på Vannareid. De første tre slippene røk hundene ut unna for unna. Det var kun ES Felix som så langt klarte ta vare på sine sjanse. I mitt første slipp mot ES Granitt gikk begge hundene flott. Jeg prøvde å styre Gorn inn i et interessant biotop men min styring gjorde desverre at han kom litt feil inn i vinden. Han begynte trekke han på en stråle men før han fikk fast stand gikk fuglen og det ble en støkk. I andre og siste runde fikk jeg første slipp mot akkurat Felix. Vi hadde ved lunsjens oppbrudd sett en lunsj rypa ta av og satt seg like oppe i skogen. Vi styrte begge hundene i den retningen. Når Stein så melder stand på Felix tenker jeg at dette var det. Samtidig viste jeg at Gorn var i samme retning. Jeg ser da Gorn stå 50-60 meter ovenfor Felix og si så fall på en annen rype. Desverre for min del så avventer ikke dommeren som går sammen med Stein min situasjon. Felix får reisningsordre og det ropes og skytes. Jeg er ennå 30 meter unna Gorn. Da blir det så mye bråk fra den andre situasjonen at også Gorn sin rype tar av. Heldigvis ser min dommer rypa og jeg skyter. Gorn er rolig i oppflukt og skudd. Utreder og apporterer som han skal. Det ender da med en 6VK. Hadde jeg fått vist reis ville vi klatrer opp et hakk eller to på listen. Felix fikk denne dagen 2VK m/ck bak KV Troy til Stein Arne Paulsen som fikk 1VK m/ck.

Lørdag var det da klart for semifinalen. Fikk da nest siste slipp igjen denne gangen mot Granitt. Gorn slår seg langt opp i lia mens Granitt tar et mer interessant terreng foran oss i medvind. Det ender i et flott fugl arbeid med reis for hans del. Vi slipper på i lag og nå sørger jeg for å sende min rett fram i det rette biotopet. Etter hvert roper noen på partiet at Granitt står. Men skjønner det ikke stemmer da jeg ser han i søk. Skier meg framover for skjønner det må være Gorn de ser. Jeg og dommer får da se han i stilfull stand mot oss. Jeg ber dommeren gi beskjed når jeg kan reise. 20 meter fra han ber jeg han reise rett mot oss. Han reiser djervt og presist enkelt rype og er komplett rolig i oppflukt og skudd og apporterer korrekt. Det var et fugl arbeid av ypperste klasse. Jeg blir da rangert som nr. 2 etter første runde. Så kommer 2 og siste runde. Da begynner det å skje mye. Det er fugl arbeid etter fugl arbeid og fugl jevnt i lufta. Tabben jeg nå gjør er at jeg går helt framme for å følge med og det får også Gorn gjøre. Når jeg så skal slippe mot Cash Alex til Royer Andre merker jeg at Gorn er tent som f..... Han slå seg langt fram i terrenget og støkker rype. Er rolig. I stede for å kalle han inn sender jeg han på og han støkker ny rype. Igjen rolig. Nå kaller jeg han inn og ser han er i full fyr når han passerer meg. Det ender i en ny støkk like etter. Og dermed var dagen over for både meg og makker. Surt men sånn er det når man ikke holder hodet kaldt. Ikke overraskende vinner ES Felix til Stein Marthinsen finalen neste dag med Cacit.

Ingen kommentarer: