fredag 8. august 2008

Boromir har tatt apportbeviset

Torsdag 7 august var tiden inne for å prøve å ta apportbeviset på Boromir. Han er nå 11 månder. Skulle ha gjort det en stund men når jeg fikk sjans å kapre Ketil Sollid som var innom så var det bare å hive seg til. Boromir gjorde et raskt og effektivt apportsøk og leverte rypa trygt hos meg så da var det skriftlige beviset på plass.
Har nu hatt 6 forskjellige hunder som har tatt apportbevis og bare den første brukte jeg tvangsmetoden på. De 5 siste har jeg gjort det langt enklere med. Ved å starte med lyst apport så snart de kommer hjem til meg legger jeg et godt grunnlag. Relativt raskt tar jeg fram frossen rype som de som oftest bare lukter på og forlater. Mitt neste skritt er da å ta fram en av de erfarne apportørene og la dem apportere noen ganger mens unghunden må sitte å se på. Så hives rypa ut og lar dem begge konkurrere om den. Etter hvert må den voksne sitte å se på mens unghunden får sjansen. Kan love at unghunden da sjelden lar sjansen gå fra seg for å sikre "byttet" Når den så apporterer greit blir det masse skryt. Når så unghunden nærmer seg voksen klassen begynner jeg da bare å kreve at den skal hente. Kan forsikre at for min del har denne medtoden fungert utmerket og har siden det hatt svært stødige apportører som både henter fugl og til og med skutt hare.

Ingen kommentarer: