tirsdag 24. mars 2009

Første mål med Sophia i boks

I dag var jeg sammen med Øystein Dahl og trente i Tromsø. Ole Ingebrigtsen kom også etter hvert. Mens vi ventet på Ole brukte jeg tiden på Sophia. Siden jeg ikke har fått noe søk på henne og det har vært så tungt føre at hun ikke har klart å "støkke" egne ryper skulle vi prøve en ny strategi. Vi slapp henne med en av voksen hundene til Øystein. Dermed fikk hun "henge" etter som et slipp. Av og til gjorde hun også sine egne slag. I flere tilfeller fikk hun enten støkke eller komme opp i situasjonene til voksen hundene. Alt dette er nok kontroversielt men gjort for å gi henne nødvendig tenning. Samtidig fikk hun titt og ofte gå i bånd og se fugl på fugl passere over seg. Når vi nærmet oss veien slapp Ole og Point seg litt bak oss. Jeg hører Ole blåse i fløyta han bruker på sitt(han hadde da et fugl arbeid på Point) Så får vi se rypa komme over oss og slår inn en eller annen plass over oss i lia. Sophia som da er i søk slår seg opp samme lia. Ser etter hvert at hun bruker vinden og har fått teften av den. Det hele ender i en stilfull stand. Så kommer en selvstendig og presis reis og rypa kommer opp en halv meter fra hunden. Trur dere det ga mersmak. Gjett om jeg var fornøyd. Var verdt de førti mil med kjøring. At hun i tillegg fikk avlagt apportbeviset ute i marka gjorde dagen komplett.



Likevel handlet ikke turen først og fremst om Sophia. Det var matching av voksen hundene fram mot helga. Det ble Gorn, og Øystein si KV Kira og Ole sin Point og Nico(vårt sameie) som skulle konkurrere. Alle hundene fikk både sine fugl arbeid og sine sjanser. For fugl var det ikke fritt for. Likte meg særdeles godt når Nico hadde tre fugl arbeid i sitt første slipp. Ikke verst Ole eller ? Det ble en flott dag hvor alle hunder fikk sin gjennomkjøring. Nå blir det restitusjon for Gorn fram til vi kjører til Vannøya til helgen. Hvordan det går blir en annen historie.


Ingen kommentarer: