onsdag 4. mars 2009

Treningstur til Arnøya


Tirsdag morgen klokken halv syv var vi i kjøringen på tur til Arnøya. Med på turen var Rune Hoholm, Søren Einarsen, Åge Rismo, Kalle Jordan og en hel haug med hunder. Jeg skulle være der ute å trene tirsdag og onsdag mens de andre skulle være til og med torsdag. Midt på dagen var vi ferdig installert i Årviksand i huset til Cato som vi hadde leid. Etter lunsjen ble terrengene fordelt. Jeg gikk med Sophia og Gorn nede i Årviksand. Et flott terreng som nærmest var kjemisk fritt for fugl denne dagen. De fem, seks rypene jeg så lettet lenge før hundene var på hold. Tok en tur helt på tampen av dagen på enden av dalen i Langfjorden. Et enormt tungt føre, men fikk likevel fire fugl arbeid på Gorn. Det skulle vise seg at fuglene satt svært så høyt. Kvelden ble tilbringet i hyggelig selskap med god mat og drikke. Men seint ble det ikke. Onsdag morgen fant jeg ut at jeg igjen skulle ta turen ned til Langfjorden. Det gikk ikke mer et to tre minutter før Gorn trekker an langt oppe i lia. Jeg ser en fugl lette foran han samtidig som han står i ro. Først trodde jeg det ble støkk som han respekterte. Men når jeg nærmer meg ser jeg han står og like etter letter to ryper presist foran han. Igjen sitter fuglene høyt. Får i løpet av dagen ni fugl arbeid på Gorn. I både fugl arbeidene og støkk er han helt rolig. Fuglene er begge dager svært så lette så som oftest kommer jeg ikke helt opp til hundene før dem går. Så avstandsreisen blir også prøvd ut, og gjett om det er herlig å ha en frisk reiser når hunden står langt oppe i ei uframkommelig li. Sophia får ikke opptimale forhold for å kunne finne fugl når dem er så lett. Men ved et par tilfeller får ho støkket noen og løpe friskt etter. Oppsummeringen blir at det ikke var like mye fugl som man har hørt om der ute, men likevel nok. Hadde flere fugl arbeid disse to dagenen enn jeg har hatt her siden jul. Så får vi se om det gjør seg gjeldende i prøve sesongen eller....................

Er likevel et tankekors at det har nå blitt trent i lang tid så hardt ute på øya, at mye av fuglen nok har fløyet. Blir spennende å se hvordan Arnøy prøven blir når dem kommer så langt.

Ingen kommentarer: