tirsdag 17. mars 2009

Så nært men likevel så fjernt

Denne helga var det klart for Altevatn prøven. Jeg var prøveleder men skulle også stille Gorn i VK. Lørdag gikk jeg i et VK kvalifiseringsparti i Koievassdalen med 16 hunder. Vi hadde greit med fugl men desverre ikke fugl i noen av mine to slipp. Det var 5 hunder med godkjent fugl arbeid, og Gorn som var ren ble rangert som nr. 6 bak disse 5. Dermed var finaleplassen klar. Vil også gratulere Jan Arild Kingswick med 1VK m/CK på IS Nix, Odd-Brede Somarset med 2VK på IS Senja, Kai Ove Holten 3VK på IS Skar, Håvard Dekkerhus 4VK på ES Tuva og Odd Hansen med 5VK på GS Ronja. Søndag var det finale med 15 hunder i samme terreng. Gorn startet greit i første slipp men sammen med makker ble han litt ensidig i ei tung li til å begynne med. Jeg fikk styrt han ned og han fortsatte resten av slippe glimrende. Utover dagen gikk han bare bedre og bedre. Etter hvert fikk IS Frøya til Royer Andre et fugl arbeid, og ikke lenge etter fulgte P Joker til Ronny som dagen før fikk 1VK også et fugl arbeid. Desverre for disse sloknet Frøya og Joker rampet seg ut. I trede runde kjemper Joker og Gorn om terrenget langt opp i ei li. Gorn forsvinner først

bak en haug med Joker litt bak og over. Hundene kommer ikke fram og vi skier oss fram for å få oversikt. Vi ser da Joker i stand og jeg skjønner at Gorn må stå like nedenfor der vi ikke klarer å se. Vi er vel to hundre meter unna og skier oss oppover. Fører og dommere ser da Joker gi full gass nedover lia og like etter ser jeg Gorn komme fram og utreder et område der oppe mens Joker fortsetter nedover lia. Joker tar stand et stykke til siden for oss mens jeg da blåser Gorn ned. Rype går før Ronny kommer til og han er rolig. Men desverre skyter Ronny og da sprekker Joker.
Bak partiet kan da fortelle at der oppe kunne de se Gorn stå først med Joker lengre bak. Uten at hundene gjør noe galt går rype mens vi er på tur opp. Gorn respekterer og setter seg mens Joker gir gass etter. Når han passerer Gorn sprekker han også og går fram til setet. S....... at man ikke kom seg opp dit. Det hadde vært dagens mulighet til å vært på topp. Så sikker jeg er på han i fugl hadde jeg ikke hatt noe å frykte. Til slutt kjøres det en fjerde runde med de 6 hundene som er igjen. Jeg får slipp sammen med Nix. Gorn går nå sitt beste slipp men ingen fugl er å finne. Dermed avsluttes dagen uten premier i VK finalen. Flere hunder hadde sine sjanser. Det var par som hadde stand med hundene ble urolig. Skar til Kai Ove hadde fugl men kun bak partiet så rypa. Utrolig synd at dagen skulle ende slik. Likevel en svært så hyggelig dag, med trivelige førere og gode dommere. Gratulere så mye til Jenny Richardsen som søndag fikk en glimrende 1UK og er klar for Artic Cup. For resultater fra helgen se http://www.fuglehundklubben.com/
Neste start blir Vannøya om 14 dager. Enn så lenge blir det trening. Hvis noen ønsker å hive seg med så si ifra. Trenger å trene med andre. Kommende søndag blir det tur til Kjerrelvdalen så bli gjerne med.

Ingen kommentarer: